Berze Nagy János Alapfokú Művészeti Iskola
Képzőművészeti Tehetséggondozó Műhely
MESEPROJEKT 8.: Útkeresések – találkozások és párhuzamok – a magyar festészet nagyjai között
NTP-MŰV-19-0018
Támogatók: Nemzeti Tehetség Program, Emberi Erőforrások Minisztériuma
A Nemzeti Tehetség Program pályázata kézműves tanszakunk 10 kiválasztott tanulójának: 7 tehetséges és 3 kiemelten tehetséges növendéknek biztosított lehetőséget a 30 órás komplex képesség- és személyiségfejlesztő programmal működő kézműves tehetségműhelyen való részvételhez.
Az elsődlegesen festészet tematikájú műhelyünk a Nemzeti Tehetség Program 2019. évi MŰV pályázatának keretében valósult meg. A projektet több kiegészítő program – egynapos kaposvári tanulmányi út, múzeumpedagógiai foglalkozások, múzeumlátogatások és alkotások, szülő-diák kapcsolatépítő program – gazdagította. A foglalkozásokat Berényi Ágnes tehetséggondozó vezette, a kiegészítő programokban Salamon Ágnes tehetséggondozóval közösen.
A projekt 2020. február 14-én indult és 2020. november 20-ig tartott.
A foglalkozássorozat a Covid intézkedések miatt 6 hónapra megszakadt, ám a nehéz külső körülmények ellenére a pályázatban vállalt feladatokat sikeresen teljesítettük.
A 8. projektben az útkeresés, úton járás témakörét dolgoztuk fel mese- és művészetterápiás, illetve drámapedagógiás eszközökkel. A témához kötődő személyes történetek és mesék világa más-más élethelyzet kipróbálására adott lehetőséget.
A tehetségműhely 2020.02.14-2020.03.15-ig, 5 alkalommal 11 órában működött. A projektet a különböző festészeti technikák megismerésével kezdtük. Az út központi témaköréhez kapcsolódva alkottunk vízfestékkel, porpasztellel, tintakrétával. Az alkalmak során a magyar festészet nagyjainak odavonatkozó képeit is megismertük, tanulmányoztuk. Az akvarell festészetet meghívott vendégtanárként Svastics Pálné akvarellfestő mutatta be, ismertette meg a gyerekekkel. A karantén előtti utolsó alkalommal belekóstoltunk az anilin festésbe is, amit nagyon megszerettek tüzes, intenzív színei miatt.
A projekt szeptemberben indult újra.
Szeptember 11-től 2020. november 20-ig 9 alkalommal összesen 19 órában működött a tehetségműhely. A program tematikája szerint az akvarell és porpasztell, illetve a vegyes technika lehetőségeinek megismertetésével folytatódott.
Szeptember 12-én kaposvári tanulmányi út során pillanthattunk bele Rippl-Rónai József munkásságába. Tárlatvezetésen és múzeumpedagógiai foglalkozáson vettünk részt a Rippl-Rónai Múzeumban és a Rippl-Rónai Emlékházban. A festő kukoricás stílusú képeihez kapcsolódva diákjaink több festményt is újraalkottak. A program nagyon jól sikerült, ismét összekovácsolta a kis csoportot.
A festészeti tanulmányokat a tempera és az akril festéssel folytattuk.
A projekt során 4 alkalommal különböző pécsi múzeumokba (Modern Magyar Képtár, Martyn Múzeum, Vasarely Múzeum, Csontváry Múzeum) látogattunk el, ahol a képtár megtekintése és múzeumpedagógiai foglalkozások mellett mindig alkottak is a helyszínen a gyerekek. A különböző múzeumok más-más oldalról mutatták be a magyar festészet nagyjait.
Október 3-án rendeztük meg a 4 órás élményalapú interaktív szülő-diák programunkat, amely nagy siker aratott mind a szülők mind a gyerekek körében.
Az egymáshoz vezető közös és külön utak interaktív átélése, az élményalapú művészetterápiás és drámapedagógiás feldolgozással az út tematikához kapcsolódott. A programelem főként a kapcsolatépítésre fókuszált. A drámapedagógiai foglalkozást Ákli Krisztián és 3 segítője biztosította.
A festészeti technikák közül az olajfestést is megismerhették a résztvevő gyerekek, az új technika sok új lehetőséget és élményt, sokrétű izgalmas tapasztalatot adott.
Az utolsó novemberi foglalkozáson, Gellért Lívia pszichológus, művészetterapeuta az első alkalomhoz hasonlóan ismét felmérte a csoport tagjait, akik technikai- és önismereti szinten is sokat fejlődtek, gazdagodtak a projekt során.
A festészet témakörére építve az alapvető technikák megismerése és elsajátítása során alkotott festmény sorozatokon keresztül a projekt végső fő alkotása a nagyméretű több képből összeálló egyéni „festményesszenciák” létrehozása volt.
Az önismereti és szociális kompetenciáik fejlesztését, az érzelmek, érzések pontosabb felismerését és kifejezését a drámapedagógiás gyakorlatok és a szülő-diák kapcsolatépítő program segítette.
A projektzáró tárlaton bemutattuk az elkészült festményesszenciákat és a sokszínű festészeti technikával alkotott műveket. A tárlatot a nagyközönség részére online felületeken keresztül tettük elérhetővé.
További képek elérhetőek itt