Berze Nagy János Alapfokú Művészeti Iskola; Pécsi Kulturális Központ, 7633 Pécs, Veress Endre u. 6. +3672/551-138, +3672/551-139 berze.nagy@gmail.com

Beszámoló :: MESEPROJEKT 6.: Én és a Világ – Párhuzamok a mesékben IV. – Textilbe álmodott kapcsolatok

Berze Nagy János Alapfokú Művészeti Iskola

Képzőművészeti Tehetséggondozó Műhely

MESEPROJEKT 6.: Én és a Világ – Párhuzamok a mesékben IV.

 – Textilbe álmodott kapcsolatok

NTP-MŰV-17-0058

 A Nemzeti Tehetség Program nyertes pályázata kézműves tanszakunk 12 kiválasztott, kiemelten tehetséges növendékének biztosított lehetőséget a 60 órás komplex képesség- és személyiségfejlesztő programmal működő kézműves tehetségműhely foglalkozássorozatán való részvételhez.
A projekt sokszínű vizuális alkotóművészetek (grafikai-textil művészeti-performance technikák) alkalmazásával szorosan egymásra épülő témasorozat kreatív feldolgozása a mese- és művészetterápia, táncművészet és drámapedagógia módszereivel. Alkotóműhely-látogatások, háromnapos alkotótábor, egy- és kétnapos tanulmányút, múzeumpedagógiai foglalkozások gazdagították a tematikát.
A projekt 2017. szeptember 29-én indult és 2018. április 06-ig tartott. A  2,5 órás foglalkozásokat Berényi Ágnes és Kocsis Lujza tehetséggondozók vezették.  
A program folyamán a vállalt feladatokat maradéktalanul teljesítve, a kapcsolatok témakörét művészetterápiás és táncos-drámás eszközökkel feldolgozva, személyes, egyedi szeretettakarót hoztunk létre.
2017 szeptemberétől 2018.02.02-ig 42,5 órában működött a tehetségműhely.
A különböző kapcsolódások-kapcsolatok feldolgozása során a körülöttünk lévő világ és a mesebeli párhuzamok felismerése mellett az emberi kapcsolatok, egyedi, emblematikus családi történetek-minták megelevenítése; az érzelmi-szeretet kapcsolatok mély átélése, a „gyökerek” – az identitástudat erősítése volt a projekt témája. Látogatást tettünk a RETEXTIL alkotóműhelybe, ahol varázslatos körtánccal csipkét alkottunk az általunk készített újrahasznosított fonalból. Hágen Zsuzsa Napműhelyében a láthatatlan fonallal improvizatív szabadtáncot jártunk. A kétnapos budapesti tanulmányút keretében a Néprajzi Múzeum múzeumpedagógiai foglalkozásán, vezetett tárlatvezetésén és az óbudai Textilmúzeum foglalkozásain a textillel és a viselettel foglalkoztunk, korabeli ruhákba bújhattunk, miközben a Bocskor, csizma, paduka kiállításon különleges lábbeliket ismerhettünk meg. A Hagyományok Háza által szervezett interaktív múzeumpedagógiai foglalkozással egybekötött programon a szövések varázslatos világában mélyedtünk el. Csille Márta nemezművész segítségével megismertük a nemezelés óvó-védő szimbólumait, motívumait, az összekapcsolódó gyapjúszálakból egyedi nemezpárnát alkottunk.        
  1. február 09-től április elejéig 20 órában működött tehetségműhelyünk. Projektünknek ebben a szakaszában a varrással ismerkedtünk, izgalmas látogatást téve a Csipetkék Varróműhelyben. A korábban alkotott montázsok a készülő szeretettakaró alapját képezték, melynek varrása során a gyerekek biztos tudást szereztek a varrógép használatban. A foltvarrás alapjaiba színes-gazdag világába nyertünk betekintést Kriván Anikó foltvarró előadónk és a látványos sok vizuális élményt és tapasztalatot nyújtó színvonalas Foltvarró napon való részvétel segítségével. A projekt során elkészült egyedi takarók és textil tárgyak nagyon látványosak lettek, szeretettel készültek.   
A Minerva Könyvtárban Papp Csilla kedves segítsége a műhelyben használt mesék és történetek választásánál végigkísérte tehetségműhelyünket.
A tavaszi szünetben a háromnapos mecseknádasdi táborban 16,5 órában sokszínű kapcsolatokra épülő táncos foglalkozásokkal és a textil-viselet témaköréhez kapcsolódó kézműves tevékenységekkel fejlesztettük tovább tanulóink önismeretét és képességeit. Bures Zsófia néptáncos a népi játékok, páros és körtáncok, Gellért Lívia hastánctanár a keleti táncok világával ismertetett meg minket. Minden résztvevőben mély nyomot hagyott az általa vezetett táncterápiás foglalkozás, illetve a fonalhálós szabad improvizatív tánc feldolgozása. 
A tartalmas szabadidő eltöltéséhez, az élménygazdagításhoz Mecseknádasd gyönyörű természeti környezete, szabadtéri játékai, parkjai nagyban hozzájárultak, sok örömet nyújtva résztvevő gyermekeinknek.
Az utolsó áprilisi foglalkozáson, április 06-án, Gellért Lívia pszichológus, művészetterapeuta az első alkalomhoz hasonlóan ismét felmérte a csoport tagjait, akik technikai- és önismereti szinten is sokat fejlődtek, gazdagodtak a projekt során.
Projektünket kiállítás megrendezésével zártuk, ahol a szülők és a nagyközönség részére bemutattuk az elkészült kézműves tárgyakat, alkotásokat.

További képek elérhetőek itt

Pin It on Pinterest

Share This