Berze Nagy János Alapfokú Művészeti Iskola
Képzőművészeti Tehetséggondozó Műhely
MESEPROJEKT 12.: Szimbiózis – alkotó szemléletformálás – a Kárpát-medence természeti értékeivel
NTP-TEHETSEG-23-0249
A Nemzeti Tehetség Program pályázatán kézműves tanszakunk tehetségműhelye másik két művészeti iskolával (Kozármislenyi Alapfokú Művészeti Iskola és a Pécsi Református Kollégium Alapfokú Művészeti Iskolája) közösen lefolytatott tehetségfelmérés után 8 (+ 4 a kiegészítő programokban) kiválasztott tanulónak: 4 tehetséges (+2) és 4 kiemelten tehetséges (+2) növendéknek biztosított lehetőséget a 60 órás komplex képesség- és személyiségfejlesztő programmal működő kézműves tehetségműhelyen való részvételhez.
Az elsődlegesen természettudományos fókuszú művészeti alkotásokon alapuló műhelyünk a Nemzeti Tehetség Program 2023. évi TEHETSEG pályázatának keretében valósult meg. A projektet több kiegészítő program – egynapos budapesti tanulmányút múzeumpedagógiai foglalkozásokkal a Természettudományi Múzeumban, az orfűi Medvehagyma Házban tett látogatás keretében szülő-diák kapcsolatépítő program – gazdagította. A foglalkozásokat Berényi Ágnes tehetséggondozó vezette, a kiegészítő programokon Salamon Ágnes tehetséggondozóval közösen.
A projekt 2024. január 12-én indult és 2024. június 14-ig tartott.
A foglalkozássorozat betegségek, felvételi előkészítők, érettségi, osztálykirándulások miatt lassabban haladt (végül 65 óra lett), ám a nehezítő külső körülmények ellenére a pályázatban vállalt feladatokat végül sikeresen teljesítettük.
A 12. projektben a Kárpát-medence természeti értékeinek témaköreit dolgoztuk fel mese- és művészetterápiás, illetve drámapedagógiás eszközökkel. Az élettelen értékektől induló, az élő természeti értékeken átívelő, a természet sokszínű formavilágára, minőségeire építő témákhoz, képességekhez kapcsolódó személyes történetek és mesék világa más-más élethelyzet kipróbálására adott lehetőséget.
A tehetségműhely 2024.01.14-2024.03.01-ig, 8 alkalommal 24 órában működött. A projektet az élettelen természeti értékek feldolgozásával kezdtük. A pécsi Azurit Kuckóban az ásványok világában mélyedtünk el, majd látogatást tettünk a pécsi JPM Bányászati Múzeumba, ahol a kövületek világát ismertük meg, később az Abaligeti-barlangban a cseppkövek csodálatos formavilága tárult a szemünk elé. A Denevér Múzeumban a „nemszeretem” állat a Duna-Dráva Nemzeti Park környezeti nevelőjének szakértő vezetésével, sok-sok információ átadással került közelebb a gyerekek szívéhez.
A pécsi Természettudományi Múzeum múzeumpedagógiai foglalkozásain a vizek birodalmát és a szárazföld birodalmát ismerhettük meg közelebbről is. A növények közül megismertük a fák birodalmát és a vadvirágok, gyógynövények világát, főként baranyai vonatkozásaikban. A projekt során végig fontos szerepet játszott a gyerekek önálló, a témához kapcsolódó ismeretszerzésének támogatása, mely egyéni kiselőadások formájában is megvalósult.
Az egyes alkalmak során általában alkottak is a témákhoz kapcsolódóan, többféle kézműves technikával ékszereket, és egyedi grafikai és montázs technikával kombinált képeket készítettek.
A tehetségműhely 2024.03.08-2024.05.26-ig 10 alkalommal 30 órában működött. Gombaszakértő pszichológusunk interaktív szemléltetéssel egybekötött előadást tartott nekünk a nálunk található gombákról. A pécsi Állatkertben zoopedagógiai foglalkozás keretében ismertük meg, olykor testközelből (kígyót simogatva, nyakba téve) a „nemszeretem állatokat” a hüllők világát. A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület Baranya Megyei csoportjának képviselője a madarak tájékozódási képességéről tartott nekünk érdekes előadást. Az állatok témakörét az őshonos magyar állatok megismerésével zártuk. A foglalkozásokhoz minden alkalommal az ismeretbővítés mellett alkotás is kapcsolódott – az élő természeti értékeken belül az állatok témaköréhez kapcsolódva – a montázs technika kiegészítéseként vegyes grafikai technikákkal alkottunk. (Porpasztell, tűfilc, színes ceruza, szénceruza, akvarellfilc, akvarellceruza, tintaceruza, tus, akrilfilc, linó- és gelli print nyomatok felhasználásával).
- március 27-én a budapesti Természettudományi Múzeumba tettünk látogatás az 1 napos tanulmányi út keretében. A programhoz 2 korábban felmért tehetséges gyerek is csatlakozott, mivel 10 gyerek volt a minimum létszám. A sokszínű múzeumpedagógiai foglalkozásokkal és tárlatvezetéssel kiegészített program nagyon jól sikerült, a múzeumpedagógusoktól sok-sok érdekes információt és maradandó élményt kaptak.
A projekt fennmaradó részében a tárgyiasult alkotást a nagyméretű szimbiózis földgömböket állítottuk össze. A textiles technikák közül kiegészítésként alkalmaztunk hímzést, gépi varrást.
Május 31-től 2024. június 14-ig 4 alkalommal összesen 11 órában működött a tehetségműhely. A program tematikája szerint a korábban készített képekkel dolgoztunk, és ennek kiegészítésével alkottuk meg az egyedi szimbiózis földeket.
A digitális kompetenciák fejlesztésére a projektben számítógépes grafikai programokkal és okostelefonokkal alkotva digitális átiratokat is készítettünk a fotókról és állatképekről.
Április 13-án az orfűi Medvehagyma Ház Ökoturisztikai Látogatóközpontban rendeztük meg a 4 órás élményalapú interaktív szülő-diák programunkat, amely nagy sikert aratott mind a szülők mind a gyerekek körében. Ezen alkalommal is jött 3 korábban felmért tehetséges gyerek szülőkkel együtt, mivel betegség és egyéb családi elfoglaltság miatt nem tudott minden eredeti csoporttagunk részt venni az ökonapon.
A programokban gazdag alkotónap témája a természet világa volt. Az egymáshoz szorosan kapcsolódó programok közt volt előadás a jellegzetes növényekről, gyógynövényekről, megismerték a környék madarait, és megtekintették az állandó természettudományos kiállítást. Részt vettek a Csontváry Képzőművészeti Stúdió Egyesület keretében Platthy István vezetésével egy művészetterápiás szülő-gyerek foglalkozáson, ahol egyéni és családi mentalizációra is sor került. Az erdőfürdővel és vadnövényekből készült ételkóstolóval is gazdagított program során az ökológiai szemléletformálás mindvégig fontos szerepet játszott. Az egyedül és családilag készített alkotások, a rovarszállók és madáretetők készítése az élményalapú művészetterápiával, erdőfürdővel kísérve, lehetőséget adtak az interaktív átélésre az ökotudatos létezés tematikájához kapcsolódva. A programelem főként a kapcsolatépítésre fókuszált, elmélyítve, megerősítve a szülő-gyerek, ember és természet közötti mély összetartozás érzését.
A projektben a kézműves technikák közül a zsírkő ékszerkészítést ismerték meg a résztvevő gyerekek a kövületek világához kapcsolódóan egyedi medálokat készítettek. A technika sok örömet és élményt, sokrétű, izgalmas tapasztalatot adott. A medálok nagyon jól sikerültek, a folyamat vésés része nagyon izgalmas volt a gyerekek számára.
A projektben a résztvevő gyerekek a természettudományos ismeretek bővítése és az egyes természeti értékekhez kapcsolódó tudásátadás mellett, az ökológiai szemléletformáláson keresztül, alkotások sorozatával jutottak el a végső fő alkotáshoz, a kisképekből összeállított és textilművészeti technikákkal tovább alkotott nagyméretű textil alapon lévő egyedi szimbiózis földgömbökhöz.
A június 14-ei foglalkozáson, Gellért Lívia pszichológus, művészetterapeuta az első alkalomhoz hasonlóan ismét felmérte a csoport tagjait, akik technikai- és önismereti szinten is fejlődtek, gazdagodtak.
A projekt során az önismereti és szociális kompetenciáik fejlesztését, az érzelmek, érzések pontosabb felismerését és kifejezését a drámapedagógiás gyakorlatok és a szülő-diák kapcsolatépítő program gazdag élményvilága segítette.
A projektzáró tárlaton 06.19-én bemutattuk az elkészült képeket, ékszereket, madáretetőket és rovarhoteleket, a szülő-diák kapcsolatépítő programon készült művészetterápiás alkotásokat. A kiállítást szakmai szempontból Platthy István értékelte, a kiállítás fővédnöke Balogh János a Pécsi Református Kollégium Alapfokú Művészeti Iskolájának Igazgatója volt. A nagysikerű megnyitón a Pécs Tv is felvételt készített.
A galériátt és a 2 perces rövidfilmet a nagyközönség részére online felületeken keresztül is elérhetővé tettük.
Támogatóink: